1394-03-06 15:07
1202
0
15308
مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات گنبدکاووس تشریح کرد:

ساخت پنج ضریح حرم های مطهر عتبات عالیات توسط هنرمندان ایرانی

با مشارکت مردم و همت ستاد بازسازی عتبات عالیات پنج ضریح حرم های مطهرعتبات عالیات توسط هنرمندان ایرانی ساخته شد.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، رمضانعلی خالقی مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان  گنبد کاووس گفت: تاکنون با مشارکت و کمک های مردمی و با همت ستاد بازسازی عتبات عالیات پنج ضریح مطهر توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده است.

جزئیات ساخت این ۵ ضریح که عبارتند ازضریح مطهرامام حسین«ع»، امامین عسگریین «ع»،ابراهیم مجاب «رضی الله عنه»، حضرت مسلم «ع»،حبیب بن مظاهر، به شرح زیر می باشد:

ضریح مطهرامام حسین«ع» :

ابعادضریح فعلی ۰۴/۵ * ۳۴/۷ متر و ارتفاع ضریح ۴۹/۴ مترمی باشد و دارای ۲۰ پنجره است که وزن کلی ضریح ۱۲۰۰۰ کیلو گرم می باشد، در ضریح فعلی ۵/۴ تن نقره خالص و ۱۲۰ کیلو گرم طلا همراه با چوب، مس ، برنج و استیل بکار رفته است .

کارساخت ضریج جدید حضرت سیدالشهداء در تاریخ ۱۴/۰۳/۸۷ شروع ودرتاریخ ۱۰/۱۲/۹۱ درحرم مطهرنصب نهایی و در تاریخ ۱۵/۱۲/۹۱ رونمایی شده است ،

ضریح مطهرامام حسین«ع» در شهرمقدس قم ساخته شده و چوب آن نیز توسط حرم مطهرحضرت معصومه«س» اهداء گردیده است ومردم ولایتمدارایران اسلامی حدود ۱۴ میلیارد تومان کمک نقدی نمودند.

ضریح مطهرامامین عسگریین «ع» :

وزن کلی ضریح مطهر ۱۱ تن می باشدو ۵/۴ تن نقره خالص ، ۱ تن و ۱۰۰ کیلوگرم مس و ۶۰تا ۸۸ کیلوگرم طلا در ساخت این ضریح مطهربکار رفته است ، ضریح مطهر امامین عسگریین «ع» در سال ۸۹ کار ساخت آن در شهرمقدس قم آغاز شده است و در سال گذشته به اتمام رسیده است و تمامی هزینه های بکاررفته نیز برعهده دفتر حضرت آیت الله سیستانی می باشد.

ضریح ابراهیم مجاب «رضی الله عنه» :

جنس سازه ضریح مطهر از چوب ساج است که عمری بالغ بر ۵۰۰ سال دارد ودر ساخت این ضریح ۱۱۵۰ کیلوگرم نقره ، ۵۰۰ کیلوگرم مس ، ۴ کیلوگرم طلا بکاررفته است و وزن ضریح مطهر حدود ۶۰۰۰ کیلو گرم است و هزینه ساخت ضریح حدود ۴ میلیاردتومان بوده است .

مساحت ضریح مطهر ۵۵/۱۷ مترمربع ، طول ضریح ۷۰/۲ مترو عرض آن نیز ۲ متر می باشد وارتفاع آن ۲۵/۳ متراست . سال شروع ساخت ضریح مطهر ۱۳۹۰ و سال اتمام آن ۱۳۹۲ می باشد. ضریح مطهر در استان مرکزی شهر اراک ساخته شده ودر سال ۱۳۹۳ در رواق غربی حرم مطهر امام حسین «ع» نصب و رونمایی شده است.

ضریح مطهر حضرت مسلم «ع» :

محل ساخت ضریح مطهر در استان تهران بوده که به مدت سه سال ساخت آن زمان برده است ودر مراحل ساخت ضریح مطهر ۸ کیلوگرم طلا، ۲ تن نقره همراه با چوب ساج ، استیل و مس استفاده شده است وهمزمان با سالروز ولادت مولای متقیان امام علی «ع» رونمایی شده است

ضریح حبیب بن مظاهر:

محل ساخت ضریح مطهر در استان البرزشهرکرج می باشد که کار ساختدر سال ۱۳۹۲ شروع ودربهمن سال جاری تکمیل خواهد شدو هزینه ساخت ضریح مطهر ۵۶ میلیاردریال برآورد شده است ، ضریح مطهرحبیب بن مظاهر ۶۸/۲ مترطول و ۷۶/۱ متر عرض دارد و دارای ۹ پنجره و یک درب می باشد و برای ساخت آن بیش از ۱۰۰۰ کیلو گرم نقره ، بیش از ۴ کیلو گرم طلا، ۶۰۰ کیلو گرم مس ، ۱۰۰ کیلو گرم استیل و ۶ متر مکعب چوب ساج استفاده شده است ووزن کلی ضریح مطهر ۷۵۴۴ کیلو گرم می باشد.

وی در پایان افزود: باعنایت به اینکه پروژه ساخت یکی از دربهای حرم مطهر امامین جوادین «ع» در کاظمین نیز به مردم ولایتمداراستان گلستان واگذار شده و امورات ساخت آن نیز از سال ۱۳۹۳ در کارگاه باب الحوائج«ع» در جوارحرم مطهرامام زاده عبدالله «ع» شهر گرگان شروع شده است از مردم عزیز شهرستان گنبد کاووس که تاکنون کمک های خوب و قابل توجه ای در راستای مشارکت در بازسازی و توسعه حرم های مطهر و سایر پروژه های این ستاد در اعتاب مقدسه داشته اند درخواست می شود هدایا و نذورات نقدی و غیرنقدی (شامل وجوه نقد، طلا، نقره ، مس و….) خود را که می توانند با مراجعه حضوری به ستاد بازسازی عتبات عالیات شهرستان واقع در خیابان حضرت امام خمینی «ره» ساختمان سابق فرمانداری تحویل و یا در ایستگاههای ثابت این ستاد در روزهای پنجشنبه و جمعه هر هفته در محل آستانه امامزاده یحیی بن زید«ع» و مصلی نماز جمعه شهرستان تحویل دهند به این ستاد رسانده ورسید دریافت نمایند.

 انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.